2019.02.03. | Szabó Edit
Az idei Furmint Február nyitórendezvényét a brit főváros egyik patinás, zárt körű klubjában, a 67 Pall Mallban tartották, a Wines of Hungary UK szervezésében. Az eseményen 26 borászat száznál is több furmintját kóstolhatták a brit szakemberek…
Már abban is van valami felemelő, amikor az ember megérkezik London egyik patinás, zárt körű klubjába, ahová egyébként szigorúan csak a tagok és az általuk meghívott vendégek tehetik be a lábukat. Hát még ha a klub sommelier-je anyanyelvükön szól az érkező magyar borászokhoz! Kiss Zsófi egy éve dolgozik a rangos épületben, hatékonyan irányítja az előkészületeket, listát készít a beérkezett borokról, pipál, ellenőriz, szinte csak a szemével irányítja a mellé beosztott munkatársakat, mindenkit biztat, mindenkit dicsér, látszik, hogy házon belül is jó kezekben van a rendezvény.
A Furmint February 2019 értelmi szerzője a Borsmenta által már korábban bemutatott, Londonban tevékenykedő kéttagú ügynökség, a Wines of Hungary UK. Hívásukra szinte az egész brit főváros borértő szakemberei megmozdultak. Toronyi Zsuzsa és Lilla O’Connor eredetileg kisebb rendezvényre készült, ám olyan nagy volt az érdeklődés, hogy végül 26 magyar borászat kapott lehetőséget a bemutatkozásra.
A programon csak meghívott vendégek vehettek részt, a nagyközönség számára májusban szerveznek majd kóstolót. Most az volt a fontos, hogy a brit szaksajtó, a legbefolyásosabb kereskedők, viszonteladók és sommelier-k komolyabb ismeretséget kössenek a furminttal, és beszélgethessenek a borászokkal.
A vendéglista folyamatosan bővült, az eredetileg tervezett 60 fő helyett végül 120 érdeklődő regisztrációját fogadták el a szervezők, akik közül közel százan meg is érkeztek a kóstolóra. Nagy amerikai filmek bemutatóin érezheti úgy magát az ember, mint január 30-án a 67 Pall Mall St. James’s Room nevű kóstolóhelyiségében – csak annyi volt a különbség, hogy itt nem filmcsillagok szorongatták a poharakat, hanem a londoni borélet sztárjai.
Jelen volt egyebek között Steven Spurrier, a világ egyik legismertebb borszakértője, az 1976-os, sok szempontból fordulópontot jelentő „Paris Wine Tasting” szülőatyja, Christian Davis, a Drinks International nevű szakmai lap szerkesztője, Joe Fattorini, a The Wine Show munkatársa, Rosemary George MW és Amy Wislocki a Decantertől, Rupert Millar a The Drinks Businesstől, Justin Keay a The Buyertől, Peter McCombie MW, Natasha Hughes MW, Richard Bumpfield MW, Sebastian Payne MW és Freddy Bulmer a Wine Societytől, valamint számos nagy múltú kereskedő, továbbá jó néhány top sommelier London legnevesebb éttermeiből.
Az est háziasszonya, Caroline Gilby Master of Wine rövid beszédében méltatta a furmint kiváló kvalitásait, a két legelismertebb szőlőfajtához, a rajnai rizlinghez és a chardonnay-hoz hasonlítva a magyar szőlőfajta és a belőle készült bor erényeit.
És hogy kik voltak a borászok, akik bemutatkoztak ezen az estén? Azok, akiknek londoni képviseletét a Wines of Hungary UK vállalta, vagy akik a helyi kereskedők és viszonteladók révén már jelen vannak a brit piacon, valamint a Mádi Kör tagjai és egyéb nagynevű pincészetek. Közülük sokan a rendezvényt megelőző napokban megérkeztek, és még utána is Londonban maradtak, hogy partnereikkel végiglátogassák a potenciális vásárlókat, személyesen mutatva be a boraikat, hiszen – mint ahogyan Oz Clarke is hangsúlyozta korábbi interjúnkban – a személyesség varázsa az egyik legfontosabb tényező a marketingben.
Jó volt ezen az estén magyarnak lenni, figyelni, hogy a helyi szakemberek hogyan róják köreiket az asztalok között, böngészve a pincészet nevét, a bemutatott borokat és azok árát egyaránt tartalmazó, színvonalas kóstolófüzetet, bele-belebotolva a magyar nevek kiejtésébe, de nem feladva a küzdelmet.
„A Balassa és a Gizella Pincészet borait kóstoltam éppen, és nagyon meg vagyok elégedve a színvonalukkal, csak az áruk ne lenne olyan borsos” – mondta a legidősebb angol borklub, a Wine Society vezető beszerzője, aki közismerten a mérsékeltebb árú borokat keresi, de szerencsére olyat is talált a felhozatalban. Sebastian Payne fiatalabb kollégájával, Freddy Bulmerrel időnként össze-összetalálkozva cserélt eszmét a középen elhelyezett könyöklők mellett, de egyedül kóstolt.
„Nagyon érdekes figyelni, hogyan dolgoznak az itteni szakemberek. Kérik a bort, de nem kérdeznek semmit, elvonulnak, kóstolnak, jegyzetelnek, és utána visszatérnek a szükséges információkért. Akkor már tudják, mi a véleményük a borról, a többi csak adalék” – állapította meg Domokos Attila, a Dobogó Pincészet főborásza.
Rácz Erika, a SanzonTokaj tulajdonosa azt mondta, hogy sokan a széles szortimentet méltatták, és hálásak voltak, hogy a furmint ilyen sok arcát megismerhették egyetlen estén, a tartályos erjesztésű száraz tételektől a hordósokon át egészen az aszúkig.
Árvay Angelika, az Árvay Családi Pincészettől így fogalmazott: „Mosolygós este volt. A legnagyobb kereskedőktől a sajtó képviselőin át egészen a Master of Wine vendégekig mindenki mosolygott, és így mi is rengeteg mosolyt tudtunk adni. Előbb megkóstolták a bort, aztán visszajöttek, beszélgettek, nem csupán a borról. Minden érdekelte őket. A közvetlenség volt a rendezvény legnagyobb erénye, és többen ígérték, hogy ezek után ellátogatnak Tokajba. Remélem, hogy így is lesz. Kevés ilyen lélekmelegítő kóstolón vettem részt életemben.”
Csanaky Máté a Zsirai Pincészet képviseletében külön hangsúlyozta, milyen jó volt tapasztalni a nyitottságot és az őszinte érdeklődést a brit szakemberek részéről.
Ujvári Vivien, a Barta Pince borásza kiemelte, milyen fontos, hogy a szakértők a kóstoló után azon nyomban véleményt is mondtak a borról. Kevesen gondolnak bele, hogy ez a közvetlen visszajelzés milyen sokat jelent a borásznak.
Toronyi Zsuzsa, az est egyik szervezője szerint mostanra valóban eljött az ideje, hogy az otthon már népszerű furmint Londonban is megmutassa, milyen sokarcú szőlőfajta, mennyi különböző stílusú bor készülhet belőle. „Minket is meglepett ez a hatalmas szakmai érdeklődés, de azért titkon reméltük, hogy így lesz. A The Drinks Business magazin decemberben a hónap legjobb bormarketing-kampányának választotta a Furmint Februaryt, és az eseményt megelőző időszakban nem volt olyan mértékadó londoni boros lap, amelyik ne közölt volna legalább egy hírt a kóstolóról. Több vendégünktől azonnali visszajelzést kaptunk a rendezvény után. Natasha Hughes Master of Wine azt mondta, hálás ezért a széles választékért, mert soha eddig nem volt alkalma megkóstolni ilyen sokféle furmintot egy helyen. A rendezvényen valóban a szakma krémje vett részt, és a rengeteg pozitív visszhang azt jelzi, hogy a furmintnak helye van a londoni piacon. A szakmai és a fogyasztói promóció egész hónapban folytatódik, és őszintén bízunk benne, hogy eredményes lesz a kampány.”
„Életem legjobb kóstolója volt!” – búcsúzott a szervezőktől Demeter Endre, a Demetervin borásza. Reméljük, sokan így gondolják, és a magyar furmint hamarosan utat talál a brit fogyasztókhoz.
A londoni kóstolón az alábbi pincészetek mutatkoztak be: Árvay Családi Pincészet, Balassa Bor, Barta Pince, Bodrog Borműhely, Budaházy Szőlőbirtok, Demetervin Pincészet, Disznókő Szőlőbirtok, Dobogó Pincészet, Füleky Pincészet, Gizella Pince, Grand Tokaj, Holdvölgy Pincészet, Juliet Victor Pincészet, Kardos Szőlőbirtok, Kolonics Pince, Kovács Nimród Pincészet, Lenkey Pincészet, Mád Hill, Orosz Gábor Pincészet, Patricius Borház, Royal Tokaji Borászat, SanzonTokaj, Szent Tamás Pincészet, Szepsy Borászat, Tokaj-Hétszőlő Szőlőbirtok, Zsirai Pincészet.
Kapcsolódó írásaink:
Furmint Február Londonban
Egy vicces, de kérlelhetetlen megmondóember (Interjú Oz Clarke-kal, 1. rész)
Oz nagy varázsló (Interjú Oz Clarke-kal, 2. rész)
Isten neki, próbljuk meg! (Interjú Oz Clarke-kal, 3. rész)
Az ízeig-vérig magyar borokat keresem ( Interjú Sebastian Payne Master of Wine-nal)