2018.06.05. | Szabó Hajnalka
A mádi Holdvölgy pincészet még csak néhány éve robbant be a köztudatba, de neve mára minden borkedvelő számára egyet jelent a magas minőséggel…
Nem túl gyakori, hogy egy pincének két önálló borcsaládja van, ráadásul mindkettő a legmagasabb ligában játszik. A Holdvölgy birtok 7 mádi dűlőjében, 22 parcellában, 26 hektáron olyan minőségű borok készülnek, amelyek a világon bárhol megállják a helyüket. Fesztiválokon és borkóstolókon egyre gyakrabban találkozunk az elegáns címkéjű Holdvölgy-borok mellett a trendi, neonszínű szilikoncímkés Hold and Hollo kollekcióval, és bizony, a kettő ugyanazon kezek munkája.
A mádi pincészet saját hitvallása szerint a gondolatok borát tölti palackba. Esztétikus logójukban a „holdudvart” egy végtelen spirálba fűződő szólánc alkotja: tudás, fantázia, türelem, szellem, lélek, gondolat, elvek. A borok nevei ehhez mérten beszédesek, angolul és franciául is van jelentésük, de a magyar borrajongóknak se kell szótár hozzá, hogy megértsék az üzenetet. Ráadásul mindegyik palackon olvasható egy idézet is: az egyiken például Steve Jobs beszél a Vízióról, a másikon Albert Einstein az Intuícióról. A három száraz és négy édes bor olyan neveket kapott, mint Vision, Meditation, Expression, Culture, Exaltation, Eloquence és Signature. Ha viszont egy adott évben egy dűlő vagy fajta megihleti Gincsai Tamás borászt, akkor palackba kerül még az Intuition is – ebből eddig három készült.
De hogy miért volt szükség a Holdvölgy mellett egy másik borcsalád elindítására? Bármennyire különbözőek is, a kettő együtt épült, nem volt előbb az egyik, mint a másik. A tulajdonos, Demkó Pascal már az indulásnál úgy gondolta, hogy meg kell mutatni Tokaj szerethető, modern, könnyedebb arcát is a borkedvelőknek. Nem mindenki a „nagy” borokat keresi, és ez így van jól: kellenek a friss, tiszta, lendületes, könnyebben értelmezhető, ugyanakkor a terület karakterisztikáját magukon viselő borok is. Így jött létre a Hold and Hollo, ami a névválasztásnál is a letisztultabb vonalat képviseli. Itt van például a Dry, egy könnyed, lendületes bor, amit azok is kedvelnek, akik amúgy nem kifejezetten rajonganak a száraz tokaji borokért. A rózsaszín címkés édes a Sweet nevet kapta, a játékos névválasztás talán csak a gyöngyöző félszáraznál, az Uppp-nál érhető tetten.
A borok stílusán kívül még egy nagyon látványos eltérés van a Holdvölgy és a Hold and Hollo borok között, mégpedig a külső megjelenés. Nem tudunk szó nélkül elmenni a színes szilikoncímke mellett, ami nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon egyedi, világszabadalom. Az ötletet többek között az ihlette, hogy a rendezvényeken a címkék a jégvödörben sajnálatos módon hamar leáznak, csúnyák lesznek. A tulajdonos ezért a címke megalkotásával nem grafikust bízott meg, hanem iparművészt: olyan dizájnert, aki még soha nem tervezett boroscímkét. A kreatív csapattól jött az ötlet, hogy miért ne lehetne papír helyett olyan anyagból a címke, ami bírja a vizet. A dizájner pedig tervezett olyan – ránézésre díszítésnek ható csúszásgátló pöttyökkel ellátott – neonszínű szilikoncímkéket, amelyek messziről is azonnal felismerhetőek, ráadásul miután eredeti funkciójukban már nincs rájuk szükség, vagyis amikor kiürült a borospalack, könnyen új életre kelnek. Jártunk már olyan fesztiválon, ahol lépten-nyomon Hold and Hollo címkékbe öltöztetett borospoharakkal találkoztunk. A szilikoncímke levehető a palackról, így karkötőként, pohárjelölőként is gyakran használják a találékony fesztiválozók.
Mi legutóbb a Gourmet fesztiválon teszteltük a Holdvölgy és a Hold and Hollo borokat, de mint máskor, most sem tudtuk eldönteni, hogy melyik vonalat szeretjük jobban… Szerencsére nem is kell, mert így a hétköznapokra és az ünnepekre egyaránt találhatunk kedvencet a mádi dűlőkről.
Fotó:
facebook