Vissza
Itt az egész világ találkozik!
2025.02.08. | Szabó Edit
Máté Szilvia, a BD-Expo Kft. ügyvezetője irányítja a világ egyik legrangosabb nemzetközi italvására, a ProWein magyarországi képviseletét. A közel 30 éves múltra visszatekintő csúcstalálkozót az idén március 16. és 18. között tartják Düsseldorfban…
Mióta veszel részt aktívan a ProWein szervezésében?
A kezdetektől. 1993 óta foglalkozom a Messe Düsseldorf vásáraival, és 1994-ben szerveztük meg az első ProWeint. Minden abból indult, hogy a franciák akkori bor- és élelmiszermarketing-ügynöksége, a SOPEXA olyan fórumokat keresett Németországban, ahol a boraikat bemutathatták. Több helyszínnel felvették a kapcsolatot, és először Frankfurtban szervezték meg a kiállítást, de a következő évben már Düsseldorf volt a helyszín. A Messe Düsseldorfnak megtetszett a kezdeményezés, és úgy vélte, érdemes lenne tágítani a horizontot, ezért 1994-ben megszerveztük az első ProWeint, ahol ugyan még a francia borászatok túlsúlya volt jellemző, de már olasz, spanyol, osztrák, görög vállalkozások is bemutatkoztak. Mivel a borpiac akkoriban dinamikusan fejlődött, hatalmas volt a rendezvény sikere, hiszen kereslet és kínálat gyorsan egymásra talált ezen a fórumon. Nem volt kérdés a folytatás.
Magyar borászatokkal mikor találkozhatott először a ProWein közönsége?
A 90-es évek végén csatlakozott a Grand Tokaj elődje, a Tokaj Kereskedőház, akik azt is elérték az Agrármarketing Centrumnál, hogy közösségi standdal jelenjenek meg a magyar borászatok. Így elmondhatjuk, hogy több mint negyedszázada magyar részvétellel zajlik az esemény.
Ha egy olyan embernek kellene elmagyaráznod, hogy mi a ProWein, aki még sosem hallott róla, hogyan foglalnád össze a lényegét?
Ez nem borfesztivál, hanem szakmai kiállítás, itt a borászatok képviselői nem a végfogyasztóknak mutatják be a boraikat, hanem olyan szakembereknek, sommelier-knek, Master of Wine-oknak, akik az ágazat valamelyik területéről, a gasztronómiából vagy a kereskedelemből érkeznek, akik a legújabb trendekre kíváncsiak. Ezen a vásáron az egész világ bemutatkozik, minden bortermelő ország jelen van Örményországtól Georgiáig, Chilétől Dél-Afrikáig, és mindenki a csúcskínálatát, a topborait hozza, azokat a tételeket, amikről úgy gondolja, hogy sikereket érhet el általuk a világpiacon. A szakembereknek ez maga a paradicsom, itt három nap alatt mindenki fantasztikus utazást tehet a borvilágban, megtalálja a különlegességeket, a kísérleteket, a legújabb fejlesztéseket, mindent, amire csak kíváncsi.

Egyelőre csak borokról beszélünk, de ha jól tudom, a ProWein egyéb italokra is figyel…
Ez az egyik legfontosabb újítás a ProWein életében: 2024-ben sikeresen debütált a ProSpirits elnevezésű részleg, ahol minden az égetett szeszekről szól. Ezek az italok most már egy hatalmas csarnokot foglalnak el a vásár területén, és a whiskyk, a rumok, a ginek mellett természetesen ott vannak a magyar pálinkák és keserű likőrök is. A közösségi standunkat a Pálinka Nemzeti Tanács szervezi, megjelenést biztosítva a kiváló hazai főzdéknek. Közvetlenül mellettük, egy másik csarnokban pedig a „same but different” részleg kapott helyet, ez a báritalok csarnoka, ahol a koktélok mellett a kézműves sörök, a ciderek mutatkoznak be, tehát minden olyan ital, amit egy városi bárban szívesen fogyasztanak a vendégek.
Érezhetően szívügynek tekinted ezt a düsseldorfi kiállítást. Számodra mi a vonzó benne?
A nemzetközisége. Az, hogy itt tényleg az egész világ találkozik, és megesik, hogy egymás mellett kóstol egy magyar borász, egy angol beszerző, egy kínai étteremtulajdonos és egy norvég Master of Wine. Bármelyik pillanatban megtörténhet, és meg is történik, hogy egy szakember felfedez egy borászt, aki utána bekerül a nemzetközi vérkeringésbe.

A Magyar Bormarketing Ügynökség minden évben saját közösségi standdal vesz részt a kiállításon. Miért fontos az egyes borászatoknak, hogy ott legyenek a helyszínen?
Minden nehéz gazdasági helyzetben – és ilyen a jelenlegi is – létkérdés az exportpiacok erősítése. Mi hiába tudjuk, hogy nagyszerű boraink vannak, ha erről a világ nem értesül, ezért minden borászt arra biztatok, hogy találja meg a megfelelő csatornákat a borai külföldi bemutatására. Ehhez a ProWein tökéletes hátteret biztosít.
Egy ilyen rendezvénytől mindenki azt reméli, hogy viszonteladóra talál a nemzetközi piacon. Ezen a hatalmas területen, ennyire bőséges kínálatban van ennek reális esélye?
Igen. Sőt! Világtendencia, hogy a borfogyasztás csökken, egy ilyen nemzetközi vásáron viszont még mindig megjelenik a borpiac krémje, és ezt a lehetőséget vétek lenne kihagyni. A ProWein 4500-5000 kiállítója mind meg van róla győződve, hogy az övé a vásár legjobb bora, de erre fel kell hívnia a figyelmet.

Hogyan?
A vásár online felületein mindenki megtalálja a kiállítókat is, a regisztrált látogatókat is, a borászatok tehát már előzetesen felvehetik a kapcsolatot e-mailben vagy a ProWein honlapján keresztül a potenciális vásárlóikkal, egyeztethetnek találkozót, kóstolót. A kereskedők minden évben ott vannak, és sokan közülük újdonságokra vadásznak, a magyar bor pedig ezen a területen még mindig jó esélyekkel indul. Hogy a vásár 50000 látogatójából hányan vetődnek el az én standomra, csak akkor a szerencse dolga, ha semmit nem teszek érte. A felkészülés, az előzetes aktivitás rendkívül fontos.
Nekem is volt szerencsém újságíróként részt venni a vásáron. Emlékszem, lépten-nyomon szórólapozó fiatalokba ütköztem, akik különleges kóstolókra invitáltak. Így volt alkalmam például soavei borokat osztrigákkal összekóstolni. A magyar standon is várható ilyen aktivitás?
A Magyar Bormarketing Ügynökség remek programokat állított össze: kétóránként mesterkurzusokkal várják az érdeklődőket. A ProWein Fórumon a tokaji mesterkurzust Konstantin Baum német MW tartja. Tavaly egy kétfős „zenekar” is szórakoztatta a látogatókat, nagyon jó volt a hangulat. Arra is hangsúlyt fektetnek, hogy a vásár második estéjén külön összejövetelt szervezzenek, ahová a borászok meghívhatják a kereskedelmi partnereiket. Ezeken a találkozókon nemcsak borokat kínálnak, hanem a magyar italkultúra és gasztronómia egyéb termékeit is meg lehet kóstolni.

Milyen érdekességek várhatók márciusban, mit emelnél ki a kínálatból?
Az idén kicsit átszervezték a pavilonokat, ami nekünk nagyon jó, mert a több mint 300 négyzetméteres magyar stand közvetlenül a főbejárat mellett kapott helyet. Évről évre egyre hangsúlyosabb a bioborok részlege, az Organic World, a csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentesített borok szekciója, a ProWein Zero területe pedig három év alatt megháromszorozódott, akkora irántuk a kereslet. Hagyomány, és most sem marad el a MUNDUS VINI kóstolózóna, valamint a francia pezsgők részlege, a Champagne Lounge. A borok és szeszes italok marketingeszközeit bemutató Concept Store, valamint a csomagolási trendeket prezentáló Packaging & Design részleg pedig az értékesítéshez ad ötleteket a borászok számára.
Úgy hallom, többen is vannak, akik mennének szívesen, de Düsseldorfban már képtelenség szálláshoz jutni. Ezzel kapcsolatban van valamilyen tanácsod?
Ez valóban nehéz kérdés. Az állandó látogatók általában az előző kiállítás végén lefoglalják a szállásukat a következő évre, így Düsseldorfban már szinte lehetetlen szállodai szobát szerezni, de a környező településeken vannak még lehetőségek, és ettől sem kell visszariadni, mert jó a közlekedés.

Te minden évben ott vagy, már úgy ismered a vásárt, mint a tenyeredet. Melyik az a pavilon, amit soha nem hagysz ki, és most is kíváncsian vársz?
A francia pezsgők részlegét mindig meglátogatom, mert minden évben találok valami újdonságot, előszeretettel kóstolom az újvilági kiállítókat, de az utóbbi években a német rizlingeket is felfedeztem magamnak. És természetesen nem hagyom ki a magyar standot sem, szurkolok a kiállítóinknak, hogy hasznos és eredményes napokat töltsenek Düsseldorfban.