2018.12.14. | Borsmenta
A borpiacon is az innovatív megoldásokat keressük – állítja a Csányi Pincészet felmérése. Az 1700 válaszadó 75%-a nem keres különleges alkalmat a borozáshoz, de még mindig közel 30 százalékuk csábul el egy szép címke láttán…
Virágkorát éli a borkultúra, de az is tény, hogy az ünnepek alatt felpörög a borpiac, ezért most különösen aktuális a kérdés, hogy vajon mi alapján kerül a bor a bevásárlókosárba. Legutóbbi beszélgetésünkkor Romsics László, a Csányi Pincészet vezérigazgatója azt mesélte, hogy komoly felmérésre készülnek, amelynek segítségével pontosabb képet alkothatnak a vásárlói szokásokról. A több mint 1700 fő bevonásával készült közvélemény-kutatás az alábbi kérdésekre kereste a választ:
A borivás szerves része a kultúránknak, de vajon hogyan nyilvánul meg mindez a vásárlási szokásainkban? Mi alapján dől el, hogy melyik palack kerül a kosarunkba? Jobban számít a külcsín, mint a belbecs?
Mikor, mennyit, miért?
A kutatás egyik legszembetűnőbb felfedezése az, hogy a többség rendszeresen vásárol bort, hiszen a válaszadók 67%-a havonta 1-2 alkalommal indul borvadászatra. Kijelenthetjük tehát, hogy a bor napjainkban az egyik legnépszerűbb ital. Még azok is évente legalább 1-2 alkalommal a borospolcok felé veszik az irányt, akik kevésbé rajonganak a hegy levéért (15%).
A fenti állítást támasztja alá az is, hogy válaszadók 75%-ának nincs szüksége különleges alkalomra ahhoz, hogy borozzon, 22% csak akkor vesz bort, ha vendégségbe megy, és ajándékba viszi, és csupán 3% az, aki kizárólag akkor nyúl a dugóhúzóért, ha szórakozni indul.
Tej, kenyér, egy üveg bor
Még mindig a szupermarketekben vásárolnak bort a legtöbben (70%). Ez azért érdekes adat, mert a legtöbb árucikkel ellentétben a bor esetén az internetes vásárlás szinte alig jellemző (2%), míg a szinte gombamód szaporodó borkereskedéseket a válaszadók kicsivel több, mint negyede (27%) választja.
Jó bornak is kell cégér
A hazai borkultúra az elmúlt években robbanásszerű fejlődésnek indult, és ez jórészt a fogyasztók edukálásának köszönhető. Míg pár évvel ezelőtt az édes vörös volt „a bor”, addig mára az átlagfogyasztók is kifinomultabb ízléssel és alapvető, ám fontos információkkal rendelkeznek a magyar borokról.
Ezt támasztja alá az is, hogy a válaszadók 36%-a borvidék alapján választ, azonban az évjáratot és – meglepő módon – az akciókat kevesebben említették elsődleges választási szempontként. Bár a borválasztásnál nem a címke az elsődleges szempont, a válaszadók több, mint negyede (28%) úgy gondolja, hogy ha egy boroscímke különösen szép, akkor inkább azt a bort vásárolják meg a megszokott kedvenc helyett.
A 2018-as év egyébként számos innovációt hozott a címkék terén is. A tradicionális kinézet helyét sok pincészetnél átveszik a merész grafikai megoldások, sőt – ahogyan erről korábban beszámoltunk – idén megszületett az első beszélő nyakcímke is, ami Csuja Imre hangján mondja el Kiss Judit Ágnes borról szóló verseit.
Egy szó, mint száz: a bor népszerűbb, mint valaha, és a fogyasztók egyre tudatosabban választanak. Keressék az ünnepek idején is a megbízható pincészetek színvonalas termékeit, de soha ne feledjék: egy palack felpattintásához nem kell különleges alkalomra várni. Elég egy meghitt este és két ember. A többit elmondja a bor.
Fotó:
Papp Zoltán