Az a legjobb bor, amit már kifizettek

2024.09.28. | Szabó Edit
Ismét meghirdette Wine & Spirits Management képzését Fiáth Attila borszakértő. Az angol nyelvű program nemzetközi szakemberek bevonásával valósul meg Budapesten…


Manapság mindenki arról beszél, hogy nem csupán hazánkban, hanem az egész világon egyre kevesebb bort isznak az emberek. Te is így látod?

Igen, de válasszuk ketté, hogy mi történik a világban, és mi van itthon. Régóta megfigyelhető egy lefelé irányuló trend a borfogyasztásban, de ne feledjük, hogy a franciák éves átlagban számolva az 50-60 évvel ezelőtti 100 literről jöttek vissza 40 literre, ami még mindig tisztességes mennyiség. Az utóbbi fél évszázadban sokat változott a világ, hódítani kezdtek a jó sörök, betörtek a piacra a színvonalas koktélok, és a vetélytársak megjelenésének természetes következménye, hogy a bor népszerűsége csökken. Hazánkban például az évenkénti 30-35 literről 20 liter alá. Ez tragédia. Ha nem sikerül megállítani a csökkenést, nagy bajban leszünk.  

Véleményed szerint milyen tényezők erősítették és gyorsították fel ezt a folyamatot?

Egy kicsit elkényelmesedett az ágazat. Egy évtizede még azt mondtuk, hogy magyar ember magyar bort iszik, amit megtermelünk, az nálunk el is fogy, és nem vettük észre az apró jeleket. Például azt, hogy a fiatal felnőttek egyre kevésbé érdeklődnek a bor iránt, nem tudtuk őket megszólítani, és ez a korosztály most fájdalmasan hiányzik a rendszerünkből. A másik probléma az, hogy nem tartottuk fontosnak a marketinget. A versenytársak nagyon erős, koncentrált, ötletes marketinggel jelentek meg, és magukhoz csábították a fogyasztókat, miközben a borágazat még mindig azt gondolja, hogy a bor eladja önmagát. Ráadásul egyre nagyobb teret kap az egészségtudatos gondolkodás, ami sokszor alkoholellenességgel párosul. Ez bénítólag hat a kereskedelemre, és nem az alkoholmentesített bor a megfelelő válasz. Kommunikálni kellene a vörösborok egészségre gyakorolt pozitív hatását, ismeretterjesztő kampányokra lenne szükség, de nem teszünk semmit.

Az a legjobb bor, amit már kifizettek - Beszélgetés Fiáth Attila borszakértővell

Te hogyan kezdenél hozzá?

Nincs csodarecept, de meggyőződésem, hogy a piaci folyamatok monitorozása a legfontosabb, abból kellene kiindulni. Nem a múltbeli és nem is az aktuális trendek érdekesek, azt kellene látnunk, hogy mi fog történni a jövőben. Az egyik amerikai borászat 16 éves fiatalokat mért fel indirekt kérdések segítségével, mert azt kutatta, hogy a srácok nagykorúsága idején milyen stratégiákat kell majd alkalmazniuk az értékesítésben és a marketingben ahhoz, hogy az üzenet elérje őket. Kaliforniában a brandépítés lett a lényeg. Nem számít, ha borászat nincs is mögötte, de ha egy brand ismertté válik, akkor eladható. A fiatalokat nem érdeklik a mesék az évjáratokról meg a százéves múltról, nekik az a fontos, hogy az a palack legyen a kezükben, ami abban a pillanatban éppen menőnek számít. De nem láttam olyan kutatást sem, ami a nők fogyasztási szokásait állítaná fókuszba. Pedig aki el szeretné adni a portékáját, annak ismernie kell a fogyasztók igényeit, és ki is kell tudnia szolgálni azokat. Tudom, hogy a marketing drága, és erre jut pénz a legkevésbé, de talán a kisebb közösségek vagy akár a borvidékek összefoghatnának a nemes cél érdekében. Nem a spanyolviaszt kell feltalálni, egyszerűen csak érzékelni kell, hogy mi van a világban, és annak megfelelően kialakítani a stratégiát.

Jól gondolom, hogy a ti képzésetekben erről is szó esik?

Pontosan! A képzésünk esettanulmány-orientált, minden tantárgyban rengeteg példával dolgozunk, amelyek a világ minden részéről érkeznek. Az oktató kollégák hozzák a tapasztalataikat, és mindig abból indulunk ki, mert nem a lexikális tudás a legfontosabb, hanem a szemléletformálás és a tapasztalatok megosztása.

Az a legjobb bor, amit már kifizettek - Beszélgetés Fiáth Attila borszakértővell

Hány olyan képzés van a világon, mint a tiétek?

Alig néhány, de azok mind olyan egyetemeken – például Ausztráliában, Új-Zélandon, Kaliforniában, Franciaországban –, amelyek borvidékekhez kötődnek. A képzés nappali jellegű, tehát aki szeretné felvenni ezeket a tárgyakat, annak oda kell költöznie, és minimum másfél évig ott kell élnie az adott helyen.

Ezzel szemben a tiétek?

A miénk hibrid képzés, amihez hasonló sincs Közép-Európában. Rugalmas, bővíthető, vendégelőadókkal színesíthető, sőt a modulokat is bármikor ki lehet cseréni. Azt hiszem, hogy ez a jövő. Fontos, hogy itt senkinek sem kell felmondania a munkahelyén, noha a jelenléti oktatást nagyon fontosnak tartom, és meggyőződésem, hogy kizárólag online formában ezt a képzést nem lehet megvalósítani. Mindkét félévben lesz két intenzív, csütörtöktől szombatig tartó hétvége, amikor együtt vagyunk, a többi óra online zajlik, de nagyon nagy hangsúlyt fektetünk az otthoni feladatmegoldásokra is – ez lehet egyéni vagy csoportos, ahogy a hallgatóknak tetszik.

Viszont nem ad diplomát…

Ez igaz, de meggyőződésem, hogy azoknak, akik számára fontos, hogy ezzel a tudással felvértezzék magukat, nem a papír számít. A dijoni egyetemen, ahol évek óta előadok, van egy mesterképzés, amelynek a tartalma 80%-ban megegyezik a mi oktatási tematikánkkal. Másfél évig tart, 17 ezer euróba kerül, és ott kell lenni hozzá. Viszont aki elvégzi, tényleg kap diplomát.

Ha már szóba került az ár: a tiétek mennyibe kerül?

Ez sem olcsó, 2,5 millió forint, viszont piacképes tudást ad. Lejjebb sajnos nem mehetünk, azt a partnerek nem engednék.

Az a legjobb bor, amit már kifizettek - Beszélgetés Fiáth Attila borszakértővell

Kinek ajánlod?


Minden magyar borásznak felírnám receptre, mert amit itt tanulhatnak, az egyébként hiányzik a rendszerből. Olyan hasznos információk birtokába kerülhetnek, amelyek a későbbiekben jelentősen megkönnyítik az életüket. Mert ha egy vállalkozást vezetek, tudnom kell, hogy mennyi az önköltségem, ki a konkurenciám, hogyan működnek az értékesítési csatornák, hogyan osztom el a marketingbüdzsét, hogyan elemzem a piacot, és még hosszan sorolhatnám. Tehát elsősorban a borászoknak szánom, de hasznos lehet a borágazat különböző beszállítóinak vagy azoknak is, akik borászatban dolgoznak, kereskedelemmel vagy marketinggel foglalkoznak. Érdekes lehet üzletvezetők, sommelier-k számára, és persze minden osztályban van néhány olyan intelligens műkedvelő, akinek belefér az életébe, hogy tanuljon valami újat.

Hány tantárgyatok van?

Hat unitra osztottuk a tananyagot, lesz vállalkozásfejlesztés, értékesítés, amelyben nagyon részletesen ismertetjük a világ valamennyi értékesítési modelljét az adózástól a specializációig, lesz marketing, borturizmus, lesz luxury wine marketing, amelyben a prémium szegmens értékesítéséhez tanulunk módszereket, a stratégiát és a pénzügyet pedig én adom majd elő a hallgatóknak.

Rajtad kívül kik az oktatók?

Én vagyok az egyetlen magyar, a kollégáim egy része a Burgundy School of Businessről, mások Kaliforniából, a Sonoma State Universityről érkeznek, de lesz olasz előadónk is. Mindenki mögött évtizedes tapasztalat van, és egyik részük az akadémiai, másik részük a gyakorlati oldalon erősebb. Nagyon jól kiegészítjük egymást.

Az a legjobb bor, amit már kifizettek - Beszélgetés Fiáth Attila borszakértővell

Milyen szintű nyelvismeretre van szükség?


Nem kell tőle félni, de azért a középfokú angol nyelvismeret szükséges. A kollégáim tisztában vannak vele, hogy minden hallgatónak tanult nyelve az angol, ezért megbeszéltük, hogy bonyolult esszéírásos feladatokat nem kapnak majd.

Hogyan adnak számot a tudásukról?

Mivel nem kötnek bennünket felsőoktatái előírások, a képzés nem lesz vizsgahangsúlyos. Arra kérjük a hallgatókat, hogy a program végén tartsanak egy csoportos prezentációt.

Hol zajlanak az órák?

Budapest belvárosában, a Verno House nevű butikhotel különtermében, de látogatni fogunk borászatokat is. A csapatépítést nagyon fontosnak tartom, hiszen a hallgatóink mind felnőtt emberek, akik valamilyen háttérrel már rendelkeznek, így egymástól is tudnak tanulni.

Mennyire piacképes az itt megszerzett tudás?

Ha belegondolsz, a most futó trendek teljesen egyértelműen mutatják, hogy a bor értékesítése 80%-ban az üzleti stratégiákon múlik, és csak 20%-ban fontos a bor minősége. A tradíció már nem varázsszó többé, mindennek új lendületet kell adni, és azok lesznek a győztesek, akik tudják a választ a felmerülő kérdésekre, hiszen az a legjobb bor, amit már kifizettek. A dijoni képzés mindig pillanatok alatt betelik, pedig közel 40 főt fogadnak, jönnek a hallgatók Olaszországból, Spanyolországból, Dél-Amerikából, a világ minden részéről, mert látni, érteni és irányítani akarják a folyamatokat. Ez utóbbi viszont nem megy naprakész tudás nélkül.

Az a legjobb bor, amit már kifizettek - Beszélgetés Fiáth Attila borszakértővell

Hogyan lehet jelentkezni?

Mivel nem egyetemi képzésről van szó, nem feltétel a diploma. Ki kell tölteni az adatlapot, és írni kell egy bemutatkozó motivációs levelet, amit majd megmutatok az oktatóknak. Ennyi az egész, októberben kezdünk.
 
Fotó:
Borsmenta - honlap
Pintér Árpád

Beszélgetünk

A jó sommelier szupernindzsa

2018.06.28. | Fónyad Orsolya
Beszélgetés Fiáth Attilával
Öncélúan összeállított borlapok, túlértékelt magyar tételek, borok, amiket csak a sommelier szeret, de nem illenek az ételekhez. A jó sommelier szupernindzsa, de nálunk csak középkori h…
Beszélgetünk

Itt égni kell, mint a fáklya

2023.09.30. | Szabó Edit
Beszélgetés Horkay Andrással
Közel másfél évtizede, hogy megnyitotta kapuit Budapesten Horkay András boros iskolája, a Central European Wine Institute (CEWI). A képzés népszerűsége azóta is töretlen, és ma már több…
Iszunk

Zwack Open 2024

2024.05.31. | Szabó Edit
Ismét az Unicum Ház kertjében tartotta meg hagyományos májusi szakmai kóstolóját a Zwack Izabella Borkereskedés. A hangulatos térben felállított asztaloknál húsznál is több borászat vár…
Beszélgetünk

A biogazdálkodásban hihetetlenek a távlatok!

2024.06.22. | Bara Szilvia
Beszélgetés Egly Márk borásszal
Egly Márk negyedszázados szakmai múltja meglehetősen eseménydús. Pályáját egy legendás egyetemi évfolyamban kezdte, ma pedig a Balaton-felvidéki Borvidék Hegyközségének elnöke és a Süme…
Utazunk

Mit együnk Kalábriában?

2024.07.05. | Vargha Márk
Kalábria kalandvágyóknak 2. rész
Pünkösdi kalábriai kirándulásán Vargha Márk kollégánk a helyi gasztronómiába is belekóstolt. Íme néhány ötlet, amit feltétlenül ki kell próbálnia az utazónak, ha arra jár…
Utazunk

Kiülős helyek

2024.07.13. | Vargha Márk
Tombol a nyár, ilyenkor a legjobb egy vendéglátóhely teraszán üldögélni. Vargha Márk néhány pazar kiülős helyet fedezett fel nekünk, kettőt Budapesten, egyet Észtországban és egyet Olas…

címkék

amerika (4) aprókertek (31) ausztria (6) az év bortermelője (9) ázsiai (5) bacsó andrás (4) badacsony (48) bakonyi péter (5) balassa bor (4) balaton (130) balatonboglári borvidék (17) balatonfüred csopaki borvidék (25) balla géza (8) beszélgetünk (20) bikavér (40) bio (20) biobor (5) biodinamikus (9) bocuse d'or (10) bodrog borműhely (5) bolyki jani (7) bor (297) borász (53) borászok borásza (13) borbár (36) borfesztivál (45) bori mami (5) boriroda (13) boriskola (5) borkorcsolya (24) borkóstoló (68) bornapló (12) borshanta (21) borterasz (17) borteszt (290) bortúra (32) borvacsora (23) borvendéglő (5) borverseny (33) bott frigyes (5) bott pince (33) bottszerda (21) brut (14) brut nature (4) budai zöld (4) budapest (237) bujdosó (4) cabernet franc (27) cabernet sauvignon (10) cava (9) CEWI (15) chardonnay (21) csányi pincészet (9) csirke (16) csokoládé (13) cukrász (4) cukrászda (12) cuvée (18) dél-balaton (14) demeter zoltan (5) desszert (7) desszertbor (4) dobogó pincészet (4) dobosi (4) édes (112) eger (71) egészséges (11) egri borvidék (11) egri csillag (8) egzotikus (12) eper (5) erdőbénye (8) eszterházy (4) eszünk (6) étterem (164) etyek (29) etyek budai borvidék (30) etyeki kúria (19) ezerjó (13) fehérbor (119) fesztivál (47) figula (5) figula pincészet (4) főzünk (5) franc&franc (7) franciaország (9) friss (4) frittmann (7) furmint (86) furmint február (16) gál szőlőbirtok és pincészet (7) gálné dignisz éva (7) gere attila pincészete (6) gilvesy (4) gin (15) gizella pince (7) gomba (4) grillételek (4) grillszezon (4) gyerekbarát (16) gyöngyös (5) gyöngyöstarján (4) gyöngyözőbor (33) gyümölcsös (5) hajós (6) hal (5) haraszthy (4) hárslevelű (37) hawaii (8) házhozszállítás (4) heimann (10) heimann családi birtok (4) hétszőlő (4) horváthország (5) hulladékmentesség (4) húsvét (10) indiai (9) interjú (155) ipacs szabó istván (4) iszunk (14) jótékonyság (5) juhfark (20) kadarka (50) káli-medence (15) karácsony (29) karantén (23) kávé (42) kavezok (9) kékfrankos (25) kéknyelű (16) kenyér (13) késői szüret (6) kislaki bormanufaktúra (5) koktél (14) kolonics pincészet (5) könnyű (15) könnyűvér (6) könyv és kávé (4) környezettudatosság (6) koronavírus (29) kóstoló (59) Kőszeg (25) kovács nimród (5) kovács nimród winery (15) köveskál (9) közben esznek (11) kreinbacher birtok (11) krémleves (4) kristinus (4) külföld (10) kunsági borvidék (21) laposa birtok (5) leves (29) london (21) luka enikő (4) mád (14) magnamátra (11) magyar bor nagydíj (4) mátra (69) mediterrán (4) ménesi borvidék (5) mérész sándor (6) merlot (28) mi a kő (5) michelin-csillag (10) miskolc (11) monyo brewing co (6) mór (16) művészinterjú (18) nagyi receptje (5) narancsbor (5) natúr bor (12) nemzetközi borvásár (4) néró (5) neszmélyi borvidék (4) nyár (18) nyaralás (5) nyári (7) olaszország (55) olaszrizling (33) őstermelői piac (7) paletta (4) pálffy szőlőbirtok (8) pálinka (19) pálinkaverseny (14) pannonhalma (13) pannonhalmi apátsági pincészet (8) pannonhalmi borvidék (4) paulus (5) pázmánd (40) pécs (10) pékség (7) pét-nat (24) pezsgő (96) pezsgovilagbajnoksag (4) piac (14) pinot noir (22) pizza (6) pofonegyszerű (5) portugália (9) pósta borház (4) programajanló (29) promóció (9) puglia (4) rácz jenő (5) rajnai rizling (26) recept (274) reduktív (4) rókusfalvy birtok (6) rosalia (6) rozé (50) saláta (14) sanzon (10) sárospatak (4) sauska (8) sauvignon blanc (34) sebestyén (4) shiraz (4) somló (51) somlói apátsági pince (6) sommelier (11) soproni borvidék (21) sör (46) sós (110) spanyolország (19) spárga (4) specialty kávé (11) st andrea (14) super 12 (6) sütemény (51) süti (17) svét (19) syrah (18) szakácsverseny (5) szamorodni (12) száraz (89) száraz szamorodni (5) szászi birtok (4) szekszárd (60) szekszárdi borvidék (18) szent andrás sörfőzde (6) szent györgy-hegy (23) szentesi józsef (6) szepsy istván (4) szicília (8) sziegl pince (4) szőke mátyás (4) szüret (5) tállya (14) támogatott írás (6) tanfolyam (5) tarcal (11) taschner kurt (4) tavasz (14) tavaszi recept (10) tea (9) tenger (4) tenger gyümölcsei (7) terasz (4) természet (4) természetes bor (28) tészta (17) tesztelünk (241) tokaj (155) tokaj oremus szőlőbirtok (8) tokaj-hegyalja (112) tokaji aszú (45) török (40) torta (4) tramini (6) tudnivalok (4) túra (7) újbor (5) Unger Bormanufaktúra (24) ünnep (4) utazás (84) utazási tippek (45) utazunk (47) vacsora (12) váli péter (4) vega (13) velencei-tó (21) verseny (15) veszprém (4) vida péter (4) villány (36) villányi borvidék (98) vörösbor (153) vylyan (31) wassmann pince (5) zarándokút (9) zengő (4) zenit (6) zöld veltelini (9) zsirai pincészet (6) zweigelt (4)