2021.10.22. | Szabó Edit
A Wines of Hungary UK izgalmas londoni rendezvényen mutatta be Tokaj édes arcát a brit borpiac szereplőinek. A találkozó után Molnár Pétert, a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnökét kérdeztük…
Egy borvidék életében mi a jelentősége, hozadéka egy külföldi bemutatkozásnak?
A Tokaji borvidék hatalmasat fejlődött az utóbbi három évtizedben, és eljutottunk egy olyan szintre, hogy ma már büszkén állunk a világ elé a száraz és az édes borainkkal egyaránt. Ott vagyunk a legjobb éttermekben, a legfontosabb borkereskedésekben, ezen a téren tehát nincs okunk panaszra, viszont az eladott mennyiséget tekintve van még hová fejlődnünk. Minden olyan bemutatkozási lehetőség fontos, amely ránk és a borainkra irányítja a nemzetközi figyelmet, különösen egy olyan országban, ahol nyitottak is az üzeneteink befogadására.
Az angol kereskedőkben, szakértőkben megvan a kellő nyitottság?
Tapasztalataim szerint igen, és ezt a pillanatot meg is kell ragadnunk. Mert hiába végzünk hatékony munkát a szőlőben és a pincében, ha nem figyelünk a piacépítésre. A Tokaji borvidék elhatározta, hogy egy összefogott pályázat keretein belül elindítja a tokaji eredetvédett borok nemzetközi promócióját. Ennek egyik stratégiai fontosságú lépése a célpiacokon kifejtett aktivitás, a helyi véleményformálók, ítészek meggyőzése.
Ennek a munkának volt az egyik fontos állomása tehát a londoni Trivet étteremben megrendezett „Sweet Tokaj Lunch”?
Így van, és tegyük hozzá, hogy nem csupán fontos, hanem rendkívül élvezetes is volt a rendezvény. Toronyi Zsuzsa, a Wines of Hungary UK ügyvezetője fejéből pattant ki az ötlet, és nagyszerű embereket kért fel a megvalósításhoz. A tokaji aszúbor eddig ismert első írásos említésének most ünnepeljük a 450. évfordulóját. Ennek apropóján tartottam egy rövid történelmi áttekintést a vendégek számára, majd egy tökéletesen megkomponált ebéd következett, amelynek minden egyes fogását – egy kivétellel – tokaji édes borokkal kísértük, és végül lehetőség nyílt további édes borok kóstolására. Egy üzenetet sokféleképpen el lehet juttatni, de minél több élménnyel kísérjük, annál biztosabb, hogy célba ér. A mai napon élményekben nem volt hiány.
Te jól ismered ezeket a borokat, számodra sem egy hatputtonyos aszú, sem egy eszencia nem okoz meglepetést. A megjelent kereskedők, sommelier-k, újságírók többsége is találkozott már Tokaj édes arcával. Mi adta a mai program különlegességét?
A rendezvénynek a Trivet étterem adott otthont, és a hely két tulajdonosa, Isa Bal master sommelier és Jonny Lake séf hihetetlen munkát végzett. Egyébként is fantasztikus a páros, komoly véleményformálók az angol borpiacon, és ők ketten ma teljesen egyértelművé tették, hogy a tokaji édes borok sokkal több lehetőséget kínálnak a gasztronómiában annál, amit ma kihasználunk belőle. A kreativitás olyan utakat nyithat meg a tokaji aszú számára, amelyek ugyan eddig is léteztek, csak az első bátor lépést nem vállalta még be senki. Ők a mai menüsorral megtették.
A hatfogásos menü minden egyes ételéhez – az egy száraz szamorodni kivételével – tokaji édes borokat kínáltatok. Számodra melyik párosítás volt a legizgalmasabb?
Kettőt is mondok: a borjúbríz és a galamb önmagában is fantasztikus volt, de mindegyiket hihetetlen magasságokba emelte a melléjük kínált aszú. Egy jó séf képes megépíteni a hidat az étel és a bor között, és aki kíváncsian, figyelmesen, nyitottan kóstol, érezni fogja a harmóniát.
A tokaji édes borok előtt tehát új dimenziók nyílhatnak meg a gasztronómiában. Ezen túl számodra mi volt még a mai rendezvény hozadéka?
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, milyen fontos, hogy mi, borvidéki emberek rendszeresen találkozzunk a piaci szereplőkkel. Meg kell mutatnunk, hogyan élünk, hogyan gondolkodunk, hogyan készítjük a borainkat, milyen célok hajtanak bennünket. A mai rendezvény kiváló lehetőséget adott arra, hogy átadjuk a legszükségesebb információkat a kereskedőknek, a sommelier-knek és a véleményformáló újságíróknak. Számomra óriási élmény volt látni, hogy az elképzeléseink működnek, a vendégeink egy jó része úgy állt ma fel az asztaltól, hogy új oldaláról ismerte meg a tokaji aszút, amelynek kiemelt helye és szerepe kellene hogy legyen a csúcsgasztronómiában.
Azt mondtad, hogy nagyon fontos a jelenlét. Nyilvánvaló, hogy ilyen és ehhez hasonló események sokaságát kell szervezni a jövőben. Mi lesz a következő lépés?
Az álmodozások korának vége, szisztematikus építkezés következik a céltudatosság jegyében. Egyértelmű, pontos üzeneteket kell átadnunk, és szerencsére van is kinek. A Wines of Hungary UK szervezésében jövőre már negyedik alkalommal lesz Londonban Furmint February, amely szintén jó terep a kapcsolatépítésre. Angliában várhatóan ez lesz a Tokaji borvidék következő nagyobb megjelenése.
Mit profitálhat egy borász abból, ha részt vesz egy ilyen rendezvényen?
Például találhat importőrt, ha még nincs neki, ha pedig már van, akkor szorosabban működhet vele együtt. A figyelmet folyamatosan ébren kell tartani. A visszajelzések alapján teljesen egyértelmű, hogy a Furmint February mindannyiunk számára nagyon hasznos volt: az aktivitásunk lassan, de biztosan növekszik az angol piacon. Most az édes borainkra fókuszálunk, és mivel mély meggyőződésem, hogy a tokaji a világ legjobb természetes édes bora, úgy vélem, kellő előkészítés után meg is tudjuk teremteni számára a kereskedelmi lehetőségeket.
A rendezvény az Agrármarketing Centrum támogatásával valósult meg.