2021.03.02. | Szabó Edit
Minőségi italok, halk zene, szakértő bartender, barátok, buli… Na, hát éppen ez nincs manapság, hacsak otthonunkba nem varázsoljuk az élményt. Mert lehetséges!
Csomagot hozott a posta, vagyis a futárszolgálat. A kis narancssárga dobozban ízlésesen elhelyezve ott volt minden kellék, ami egy felhőtlen esti programhoz kell: jó italok féldecis kiszerelésben, koktél készítéséhez megfelelő pohár, sőt a Bar at Home csapata még jégkockáról és kezeletlen héjú citromról is gondoskodott. Csupán azt kell megszervezni, hogy a barátaink is ugyanúgy megkapják a küldeményt, és már indulhat is az italkóstolóval fűszerezett, Covid-biztos buli otthon, a számítógépek előtt.
Egyszerűen finom
Kóstolni persze sok mindent lehet, de praktikus a csomagot úgy összeállítani, hogy alapitalok és koktél készítéséhez alkalmas kiegészítők egyaránt helyet kapjanak benne. Kipróbálhatunk például 2-3-féle gint, és a mellé kapott tonikkal megkeverhetjük a kedvenc gin-tonikunkat, de működik ugyanez vodkával vagy whiskyvel is. Mi most az utóbbi összeállítást kaptuk, a doboz két palack 10 éves és egy 12 éves Glenmorangie whiskyt rejtett, a már fent említett kiegészítőkkel együtt. Hogy milyen volt a whisky? Nos, ahogyan azt dr. Bill Lumsden, a márka többszörös Master Distiller of the Year díjas lepárlómestere mondja: „egyszerűen finom, semmi mást nem szükséges tudnod róla”. De ha mégis szeretnénk megcsillantani tudásunkat, nyugodtan elmesélhetjük a kóstolótársaknak, hogy mennyire jó fej a Glenmorangie csapata. Tény ugyanis, hogy a lepárlóüstjeik magassága éppen megegyezik egy felnőtt zsiráf méretével. Ezért választották a márka jelképéül a zsiráfot, és ezért működnek együtt a Giraffe Conservation Foundation jótékonysági szervezettel annak érdekében, hogy az Afrikában élő, veszélyeztetett zsiráfok jövőjét biztosítsák.
A nyugalom völgye
A glenmorangie a gael nyelvjárásban egyébként azt jelenti: nyugalom völgye. A vállalkozást William Matheson és felesége alapította 1843-ban. William halála után az özvegy vette át a lepárló vezetését, és kiderült, hogy igen jó érzéke van az üzleti ügyekhez. A Glenmorangie lett az első olyan skót whisky, amit Nagy-Britannia-szerte fogyasztottak, és még az Amerikai Egyesült Államokba is exportáltak. A vállalkozás azóta is sikeresen működik, a whiskyk ugyanott készülnek, és ma már a Men of Tain néven ismert szakembercsapat tartja folyamatos megfigyelés alatt az üstöket. A titkok apáról fiúra szállnak.
Egy kis rongyrázás
Ha nagyon jól értesültnek szeretnénk mutatkozni, azt is elmondhatjuk a kóstolótársaknak, hogy a vállalat lepárlómestere, dr. Bill Lumsden imádja a hordókísérleteket. Egyik whiskyjük, az „A Tale of Cake” például tokaji aszús hordóban érlelődött. Hogy a Glenmorangie-életérzést még inkább átélhessük, a cég legújabb kampányáért a formabontó ötleteiről, élénk színű képeiről ismert fotográfus, Miles Aldridge felel. A vállalatot egyébként 2004-ben megvásárolta a Moët Hennessy, a Moët & Chandon, a Dom Pérignon és a Hennessy tulajdonosa, így azóta a Glenmorangie is a francia luxusmárka-konglomerátum, a Louis Vuitton Moët Hennessy tagja.
Ismerkedés az italokkal
Ennyi bevezető után itt az ideje, hogy komolyabban is elmélyüljünk az italok világában. A 10 éves whisky illata üde, citrusos, vaníliás, de felfedezhetünk benne egy kis kedves barackosságot is. A 12 éves, sherrys hordóban érlelt whisky már sokkal mélyebb illatú, fahéjas, aszalt szilvás karakterű, egy pici finom dohányossággal fűszerezve. Ennek adjunk hosszabb időt, várjuk meg, hogy kibontakozzon, és a koktélt természetesen a tízévesből keverjük. Tegyük a jeget a pohárba, öntsünk rá egy rész whiskyt és két rész gyömbért, adjunk hozzá egy kis citromlevet, keverjük meg bárkanállal, díszítsük citromhéjjal, és máris kész a Gingerlemon koktélunk. Ezt se bíztuk a véletlenre, az ital elnevezése – az előtte álló névelővel együtt – a „Glenmorangie” anagrammája.
Nyissunk együtt!
A legjobb azért mégiscsak az lenne, ha nem mi magunk szerencsétlenkednénk a késsel és a bárkanállal, hanem végre újra kinyitnának a bárok, és rábízhatnánk magunkat a szakemberekre. A kényszerű zárás miatt ők sincsenek könnyű helyzetben. A túlélést segítendő a Fine Brands Company elindította a „Nyissunk Együtt” elnevezésű projektjét, amelynek keretében a húsz legjobb magyar koktélbár történetét bemutató magazin kerül piacra, amelyben természetesen a legkedveltebb koktélok receptjét is megtaláljuk. Ha most megvesszük a lapot, azzal közvetlenül az értékesítő koktélbárokat és éttermeket támogatjuk, ráadásul a magazin árát az újranyitást követően lefogyaszthatjuk majd a benne szereplő helyek valamelyikében. Kalandra fel, kóstoljunk otthon, forgassuk haszonnal a magazint, és készüljünk az újranyitásra. Ki tudja, talán már nincs is olyan messze!