Játsszunk borászosdit!
A videojátékok és a borászat két elég nehezen összeegyeztethető terület (bár létezik különféle játékokhoz illő borokat ajánló blog), de időről időre felbukkan egy-egy olyan alkotás is, ami az alkoholt nem csupán búfelejtő, látást elhomályosító vagy (ideális esetben) életerőt visszatöltő „eszközként” szerepelteti. A 2009-es Wine Tycoon, a 2017-es Terroir, valamint jelen írás témája, a még meg nem jelent Hundred Days – Winemaking Simulator mind ugyanazt a témát járja körül: egy virtuális szőlőskert és pincészet irányítását ragadhatjuk magunkhoz, a cél pedig sikeressé tenni ezt a vállalkozást.
Míg az „elődök” több-kevesebb sikerrel játékosították ezt az összetett szakmát, az egyelőre még csak letölthető demóval rendelkező Hundred Days a visszajelzések alapján jól eltalálta a komplex szakmaiság és az élvezhető egyszerűségű játékélmény egyensúlyát. Természetesen a kész termék a megjelenéskor akár drasztikusan is különbözhet a jelenlegi verziótól, az irány mindenesetre biztató. De mitől is jó egy borászszimulátor?
Külcsín
A játékot készítő Broken Arms Games független stúdió. A hozzájuk hasonló, kisebb fejlesztőbrigádokról érdemes tudni, hogy általában nincs végtelen mennyiségű pénzük a legfejlettebb grafikai motorok, fantasztikus animációk, nagynevű grafikus stúdiók felbérlésére. Ez gyakran jelenti azt, hogy a játékaik ingyenes/olcsó, esetleg elavult motort használnak. Előfordul azonban, hogy egy csapat a saját, egyedi ötleteire építve egyszerű, de gyönyörű külsőt alkot meg „házon belül”. A Hundred Days is egy ilyen gyöngyszem, hiszen a letisztult, de hangulatos külső, az élénk színsémák és a stilizáltságukban is pontosan és szakszerűen megjelenő borászati eszközök mind sikeresen járulnak hozzá a játékosok bevonzásához, az immerzió előidézéséhez. A megnyugtató, egyáltalán nem zavaró háttérzene pedig tökéletes aláfestést nyújt a könnyed játékmenethez.
Belbecs
A játékmechanikát tekintve egy körökre osztott menedzsmentjátékról beszélhetünk. A kipróbálható demóban egy ötször ötös négyzetrács jelképezi az „erőforrásainkat”, melyre Tetris-alakzatokra emlékeztető munkafolyamatokat pakolhatunk le, lehetőség szerint helytakarékosan. Ez jól jelképezi azt a rengeteg különböző feladatot, amivel egy pincészetnek zsonglőrködnie kell a sikeres fennmaradás érdekében. A játékban egy évszak három körből áll, és az időszakoknak megfelelő feladatokat ezekben kell elvégezni, legyen az metszés, szüretelés, erjesztés vagy akár marketingkampány és eladás. A különböző lépéseket jelentő alakzatok lehelyezésekor átállíthatunk olyan értékeket, mint például az ültetendő szőlő fajtája, a préselés intenzitása, az erjedés hossza vagy akár a hordó típusa. Minden szőlőnek/bornak különböző tulajdonságai vannak, melyek olyan értékekben mutatkoznak meg, mint édesség, testesség, tanninszint vagy savasság. Ezeket az értékeket befolyásolhatjuk a préselés, az erjesztés és a tárolás folyamatai során (feláldozva rá a rendelkezésre álló pénzünket), majd pedig a kész terméket eladhatjuk magánszemélyeknek, éttermeknek vagy később szupermarketeknek. A játék komplexitását ezeknek a döntéseknek a meghozatala, valamint a limitált erőforrások adják. Aki valaha dolgozott már egyéni vállalkozóként, az tudja, hogy egyszerre végezni egy egész embert igénylő munkát, közben újabb megrendelések után kutatni, saját magunkat reklámozni és az összes ehhez tartozó egyéb bürokratikus, időigényes feladatot elvégezni szinte lehetetlen – így hát ne lepődjünk meg, ha a menedzsmentjátékok is hasonló nehézségek elé állítanak minket.
Realitás
A fejlesztőstúdió egyik alapító tagja a videojátékok készítése mellett egy családi pincészetet is üzemeltet, így a készülő alkotás reális szakmai alapokon nyugszik. Sőt, az olasz Piemont régió helyi pincészeteinek valódi adatait is felhasználták a játék megalkotásakor! A Hundred Days – mint az a fentiekből is látszik – igyekszik tehát a maga teljességében bemutatni a borász szakmát, és teszi mindezt egy összetettsége ellenére is átlátható, játékosított módon. A különböző szőlő- és borfajtákat könnyen értelmezhető értékekre bontották le, a préselési/erjesztési/palackozási eljárások ezeket az értékeket egyértelmű, előre látható módon változtatják, így a játékosoknak nincs más dolguk, mint kísérletezni, és sikeres kombinációk esetén learatni a babérokat – amik egyrészt még több rendelkezésre álló tőkét jelentenek a következő év boraihoz, másrészt a gondos pincészetmenedzserek virtuális díjakat is bezsebelhetnek termékeikért... A játékélmény és a siker édes íze pedig magától értetődő jutalom a virtuális kikapcsolódás kedvelőinek.
Ha a fent leírtak felkeltették az érdeklődéseteket, és szeretnétek magatokat kipróbálni borász szerepben, itt keressétek a játék oldalát. A kipróbáláshoz egy ingyenes Steam fiókra lesz csak szükség, a megjelenési dátumot és árat pedig remélhetőleg hamarosan ugyanitt közli a fejlesztőstúdió. Jó szórakozást!
Figyelem! Írásunk nem fizetett tartalom. Megjelenését a személyes érdeklődés motiválta, a játék készítőivel semmilyen kapcsolatban nem állunk.