2022.05.09. | Borsmenta
A Mátrai borvidék közösségi bora friss és illatos, akár a tavasz. A vadonatúj házasítás a MyMátra nevet kapta, és a Mátrai Május rendezvényen mutatkozott be…
Május 5-én, a Borjour Mátrai Május eseményen debütált a hazai borkedvelők előtt a Mátrai borvidék első közösségi bormárkája, a MyMátra. A tavalyi borvidéki arculatváltással egyidőben született meg a közösségi bor gondolata, és az elképzelést jónéhány borászat örömmel fogadta. Az első közösségi bor célja, hogy bemutassa a borvidék illatos fehérszőlő-fajtáinak sokszínűségét, és megszólítsa a fiatal borkedvelőket.
Ahogyan arról korábban is beszámoltunk: fiatalodik a Mátra – legalábbis ami a borászatokat illeti. Az utóbbi években több jelentős borászatban is a második-harmadik generáció lépett előre, és ennek köszönhetően elindult egy jelentős összefogás a borvidéken. A megújulás első lépése a borvidék arculatának frissítése volt, amellyel 2021 szeptemberében, a 30. Budapest Borfesztiválon találkozott először a közönség, most pedig elérkeztek a második lépéshez, ami az első mátrai közösségi bor megalkotása volt.
„Azzal, hogy egy vadonatúj közösségi borral léptünk a fogyasztók elé, a célunk egyértelműen a Mátrai borvidék népszerűsítése volt, valamint az, hogy közelebb kerüljünk a fogyasztókhoz, elsősorban a fiatal borfogyasztókhoz. Egy egyszerű, de erős gondolatot kommunikálunk, amelyet a borászok személyes vallomásai töltenek meg tartalommal: a mátrai borokat, a „mátraiságot” hirdetjük, egyben demonstráljuk a mátrai borászok és emberek közösségi érzését is” – nyilatkozta Kovács Zita, a Mátrai Hegyközségi Tanács elnöke.
„Az új mátrai borvidéki stratégia alapja, hogy a borvidék minden szereplője megtalálja a helyét a programban, a közösségi bor megalkotása is erre a gondolatra épül” – nyilatkozta Horkay András borszakértő, a CEWI alapítója, aki tanácsadóként vett részt a projektben. „Fontos, hogy legyen egy konkrét üzenet, ezért létrehoztunk egy egységes arculattal rendelkező márkát, ami a borvidék legfontosabb szőlőfajtáira épül. A fogyasztó a mátrai borokkal egy könnyed, illatos stílust azonosít, ami vonzó a fiatal borfogyasztók számára, de nem csupán nekik szól.”
Milyen is a MyMátra?
A klasszifikáció szerint a közösségi bornak minimum három illatos szőlőfajta házasításából kell állnia, amelyből egyik fajta aránya sem lehet kevesebb, mint 10%, és fajtánként nem haladhatja meg a 35%-ot. Meghatározó szőlőfajta az Irsai Olivér, a cserszegi fűszeres, a muscat ottonel, a sárga muskotály, valamint a tramini, ezen szőlőfajták arányának összesen minimum 70%-nak kell lennie a házasításban, 30% erejéig pedig házasítható hozzájuk sauvignon blanc, rizlingszilváni, zöld veltelini, zenit és királyleányka. A bor kizárólag reduktív csendes bor lehet, a hordóhasználat nem engedélyezett. Stílusában száraz, friss, közepesnél élénkebb természetes savszerkezet jellemzi, maximum közepes test és közepes alkoholtartalom. Aromáiban az elsődleges primőr gyümölcsök, virágos, enyhén parfümös jegyek dominálnak, melyek a borvidékre jellemző, részben vulkanikus talaj adta ásványos karakterrel egészülhetnek ki.
A bormárka megjelenésének megálmodására a tavalyi borvidéki arculatváltásért is felelős Progressive Reklámügynökséget kérték fel.
Márkanév és megjelenés
„A márkanév megalkotásánál egyértelműen cél volt a borvidék nevének használata, valamint annak a gondolatnak a megjelenítése, hogy a szabályozás alapján minden borászat közösségi bora kicsit más, így az adott borász megmutathatja vele, milyen is az ő Mátrája. A MyMátra márkanév ezeket a gondolatokat egyesíti, valamint jól használható a külföldi piacokon is. A márka szlogenje a „MyMátra. Az én világom.”, amely egyrészt a bort készítő pincészetek vallomásaira utal, másrészt arra, hogy a borfogyasztók kiválaszthatják a közösségibor-portfólióból majd évről évre a kedvencüket” – mondta Szabó Orsolya, a Progressive Reklámügynökség operatív igazgatója, aki a brandingért felelős projektcsapat vezetője is volt.
A MyMátra vizuális világa leginkább érzésekre, hangulatokra, színekre épül. A címkén a borokban fellelhető íz- és illatjegyek jelennek meg stilizált formában, így a fogyasztó, ha rápillant a címkére, nem különálló grafikai elemeket lát. A címke egyfajta hangulatot, érzetet közvetít, és hogy ez létrejöhessen, megalkották a Mátrai borvidék illat- és ízjegyeinek szimbólumrendszerét. Minden címkére a rá jellemző szimbólumok kerültek, de a grafikai elemeket véletlenszerűen helyezték el, ezzel is megerősítve a mátrai illatos borokra jellemző könnyed, lebegő világot. A frontcímkén egyértelműen beazonosítható a bort készítő borászat, valamint az is, hogy az adott pincészetnek mit jelent a Mátra. Noha minden borászat címkéje más és más, a grafikai elemek és a színpaletta világa azonos, és ennek köszönhetően a borok megjelenése rendkívül egységes, könnyen felismerhető, egyedi.
MyMátra-borászatok
Noha több borászat is nekifutott, a részt vevő borászatok és a szakértők az utolsó vakkóstoláson végül hat bort választottak ki, velük kezdődik a Mátrai borvidék új fejezete. Ezentúl az alábbi pincészetek MyMátra boraival találkozhatnak a fogyasztók: Bárdos Pincészet, Kovács Pince, Dubicz Borászat, Ákos Pince, Nyilas Pincészet, Sol Montis Borászat. A borokat elsőként a Borjour Mátrai Május rendezvényen részt vevő borkedvelők kóstolhatták meg május 5-én, a Stefánia Palotában.
Fotó:
Vető Gábor