2022.03.14. | Szabó Edit
Eddig soha nem látott méretű csúcstalálkozót szervez a magyar borokkal foglalkozó külföldi szakemberek számára az Agrármarketing Centrum. A Hungarian Wine Summit részleteiről Ondré Pétert, az Agrármarketing Centrum ügyvezetőjét kérdeztük…
Az Agrármarketing Centrum 2022. március 20-24. között első ízben rendezi meg a „Hungarian Wine Summit” elnevezésű szakmai programot. Mit takar pontosan a kifejezés, milyen jellegű rendezvényre készülnek?
A magyar borok csúcstalálkozójának alapját egy ötnapos, közel száz főből álló szakértői csoport beutaztatásán alapuló rendezvény adja. A nemzetközi meghívottak – kereskedők, a HoReCa szektor képviselői, szakújságírók, sommelier-k – borvacsorákon vesznek részt, bejárják az ország borrégióit, megismerik a borászok, a pincészetek történetét, a magyar borok és borvidékek sokszínűségét. A hazai és a nemzetközi szakmai közönségnek is lehetősége lesz csatlakozni a programhoz március 22. és 24. között, a Hungexpo területén, a Sirha Budapest rendezvényen, ahol borszemináriumokkal, sétálókóstolókkal, tokaji bor- és pezsgőbárral várjuk a borszakma képviselőit.
A programra komoly nemzetközi borszakértők, szakírók, kereskedők, sommelier-k érkeznek. Lehet már tudni, hogy honnan jönnek legtöbben? Vannak közöttük ismert nevek?
Közel 20 országból érkeznek meghívottak, főként Európából. Ha a szakértők számát nézzük, Lengyelország, az Egyesült Királyság és Németország kiemelten képviselteti magát, de például kínai, amerikai, indiai borszakmai képviselők is lesznek az eseményeinken.
A borszemináriumi előadók olyan idehaza és nemzetközileg is elismert szaktekintélyek, akik a magyar borokat értik és szeretik, például a furmint szerelmese, Caroline Gilby Master of Wine, a rozészakértő Elizabeth Gabay Master of Wine vagy a Villány-rajongó Peter McCombie Londonban élő, új-zélandi Master of Wine, aki a nagyvilág cabernet franc-jainak szakértője. Előadást tart emellett – a teljesség igénye nélkül – Romsics László, Győrffy Zoltán, Saša Špiranec, Balassa István, Gál Tibor, Sebestyén Csilla, Mészáros Gabriella, Wojciech Bońkowski és Horkay András is.
Hol zajlanak majd a szakmai programok? A magyar borászok utaznak a fővárosba, vagy borvidéki túrákat is tesznek a vendégek, hogy a helyszínen ismerkedhessenek a borokkal?
Mindkettő szerencsés párosítását szeretnénk megvalósítani. A nemzetközi delegáció a szélrózsa minden irányába indulva kis csoportokban, személyesen is ellátogat egy-egy borrégióba, hogy megismerkedjen az egyes területek sajátosságaival, a pincészetek történeteivel. A lehető legtöbb helyszínt, borfajtát és borstílust szeretnénk nekik megmutatni, ami csak a két napba belefér – ennek persze korlátai vannak.
Az összes magyar borrégió március 22-24. között, a Sirha Budapest rendezvényen felállított közösségi standunkon várja a vendégeket. A sétálókóstolón több mint nyolcvan borászat mutatkozik be a hazai és a nemzetközi közönségnek.
Mely borvidékek, borászatok lesznek jelen a rendezvényen?
A csatlakozási lehetőséget a borászok körében teljeskörűen meghirdettük, hiszen célunk, hogy minél több borászatnak biztosítsunk lehetőséget, a kisebb pincészetektől a nagy vállalkozásokig. A vezetett túrák helyszíneit pedig szakmai szempontok szerint választottuk ki, hiszen minél többfajta borélményt szeretnénk a vendégeinknek átadni. Egy-egy borkóstolón nem kizárólag egy pincészet borait kínáljuk majd, sokkal inkább a területek, technológiák, fajták sokszínűségére helyezzük a hangsúlyt.
Említette, hogy a fővárosban mesterkurzusok és sétálókóstolók is várják a nemzetközi szakmai közönséget. A tematikák megalkotásánál melyek voltak a legfontosabb szempontok?
A magyar borok sikeressége szerintünk az egyediségben és az ezerarcúságában rejlik, így a borszemináriumok tematikája is ezt követi. A tokaji aszú mellett a furmint, a kékfrankos, az olaszrizling, valamint a bikavér (Egerből és Szekszárdról) mind olyan kiváló tulajdonsággal rendelkeznek, amelyek erősíthetik pozíciónkat a világban.
Milyen eredményeket várnak a rendezvénytől?
Hiszek abban, hogy a magyar bor sokkal több egy exportcikknél, ugyanis a helyi hagyományokból táplálkozva, a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, szagolni, sőt nézni is. Szerintem a nagyvilág előtt igazán sikeresek hazai környezetben lehetünk, hiszen így építhetünk a magyar gasztronómiára, a hagyományainkra, a borvidékeink szépségére is.
Célunk, hogy az exportpiacunkat stabilan tartsuk, és ezen belül átrendeződést érjünk el a palackos borok javára. Szeretnénk a magyar borokat abba a prémium szegmensbe pozícionálni, ahol szerintünk a megérdemelt helyük van. Jelenleg a külföldön értékesített mennyiség kétharmadát a folyóbor teszi ki, árbevételben viszont már a palackos borok jelentik a kétharmadot. Ezen az arányon szeretnénk változtatni, hiszen a magasabb hozzáadott érték jobb pozíciót, nagyobb fejlődési lehetőséget is jelent.
A Hungarian Wine Summit egyszeri alkalom, vagy szeretnének minden évben ehhez hasonló lehetőséget teremteni a magyar borok nemzetközi megismertetéséhez?
A rendezvényt hagyományteremtő céllal szervezzük. Azt látom, hogy fontos munkát végzünk, beszéljünk akár a borászok, a fogyasztók számára elérhető itthoni képzésekről, vagy külföldi megjelenési lehetőségekről, üzletfejlesztési találkozókról. Elmondhatjuk, hogy a nemzetközi szintéren már most fontos eredményeket értünk el; két meghatározó szakmai magazin – a német Meininger és az angol Decanter – is a magyar borokat népszerűsíti Európában. Ezeket a megjelenéseket már korábbi szakmai kapcsolatainknak köszönhetjük. Emellett 2022. március 23-24-én egy helyen, a Sirha Budapesten lesz a Bocuse d’Or Európai Döntője és a Hungarian Wine Summit. Jelentős sikernek számít, hogy idén először a Bocuse d’Or rendezvényein is magyar borokat kínálnak majd.
Az írás megjelenését az Agrármarketing Centrum támogatta.
Fotó:
Fabien Lainé
Vargha Márk
Wines of Hungary UK
Agrármarketing Centrum